Житель тернопільщини потрапив у пастку по виконанню ремонтних робіт
Вівторок, 28 липня 2015, 07:12
За словами 45-річного жителя тернопільського району, маючи не один рік досвіду у сфері ремонтних робіт, така ситуація трапилась з ним вперше. Домовившись із замовником про вартість роботи, в кінцевому результаті не лише не отримав виплати, але й віддав свої гроші, пише Моя газета.
Як розповідає чоловік, вартість ремонту погодили з власником відразу. Отримавши аванс, приступив до праці. Проте, коли половина роботи була виконана, замовник вирішив значно знизити її вартість. На відмову працювати за такі «копійки», житель району почув у відповідь лиш погрози. Тож, не зважаючи на витрачені матеріали й половину виконаної роботи, аванс довелось повернути.
- Від знайомих чув, що такі непорозуміння з ними траплялися неодноразово. Сам в такій ситуації – вперше. Тому й не знав, як правильно поступити, адже між нами не було укладено ніякого договору. Зазвичай, такі послуги виконуються «на чесне слово», за усною домовленістю. Як захистити себе в такій ситуації порядному працівнику?
З етичних міркувань ім’я та прізвище
потерпілого не вказується
За словами спеціалістів у сфері ремонтних робіт та будівництва, бувають й інші непорозуміння, яких слід остерігатись
Відповідати найманим працівникам доводиться й за майно замовників. Зачасту, виконуючи ремонтні роботи, їм довіряють ключі від приміщення. Тоді ж від працівника вимагають копію паспорта. Буває, що декілька екземплярів ключів мають й інші люди, наприклад, сторож чи сусід. І в разі зникнення будь-якого предмету, - під підозрою усі.
Не менш важлива деталь – інструменти працівника. Зазвичай, при виконанні замовлення, доводиться користуватись досить громіздкими та важкими засобами. Тож, носити їх щодня досить не зручно. В результаті, робітники залишають власні інструменти на те ж «чесне слово» у приміщенні власника.
Бувають випадки, коли замовники з різних причин не повертають інструменти працівнику. І якщо офіційної домовленості про роботу не було, то довести що майно ваше – дуже складно. Адже на кожну деталь потрібно мати документ.
Зрозуміло, що не усі працівники цієї сфери порядні. Але як захистити себе в таких ситуаціях чесній людині? Якими законами потрібно володіти? Який договір можна укласти не маючи ліцензії? Як проводити фінансовий розрахунок? Які документи на інструменти потрібно мати?
Про те, як захисти себе від фінансових пасток розповідає адвокат юридичної компанії "Сила права" Олександр Фльорків:
Насамперед, слід визнати – для того, щоб отримати встановлені законом гарантії дотримання чи захисту власних прав та інтересів п ри здійсненні діяльності по наданню послуг, в тому числі ремонтних, в першу чергу сама діяльність та її організаційно-правова форма мають відповідати закону.
Так, якщо фізична особа надає послуги по ремонту осель, приміщень, інше, на постійній основі, з метою отримання прибутку, та отримує такий прибуток регулярно, така діяльність буде вважатися підприємницькою. Фізична особа в цьому випадку повинна зареєструватися як фізична особа-підприємець в порядку, встановленому ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», обрати відповідну систему оподаткування (загальну або спрощену), та здійснювати таку діяльність з дотриманням вимог чинного законодавства, в тому числі зі сплати податків та зборів.
В разі, якщо надання ремонтних послуг не носить системного характеру, дохід від такої діяльності не є постійним, а навпаки – разовим на протязі календарного року, законом допускається надання таких послуг без реєстрації підприємницької діяльності, за умови декларування такою фізичною особою доходу, отриманого від такої діяльності в річній податковій декларації та сплати усіх податків і зборів із такого доходу.
Щодо механізмів захисту від недобросовісних замовників, слід врахувати наступне:
Правовідносини, що виникають між замовником послуг/робіт та їх виконавцями виникають з договорів підряду. За договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Якщо вести мову про ремонтні послуги (а не будівельні, котрі регулюються окремо), то законом допускається як усна, так і письмові форми договорів підряду. Обов’язкова письмова форма договору підряду вимагається у випадках укладення таких договорів між юридичними особами, між фізичною та юридичною особою, а також якщо договір укладається між фізичними особами на суму, що перевищує у двадцять і більше разів розмір неоподаткованого мінімуму доходів громадян. Тому, враховуючи встановлений на сьогодні розмір неоподаткованого мінімуму доходів громадян – 17 грн., то усі договори підряду, сторонами яких є фізичні особи, на суму, що перевищує 340 гривень, слід укладати в письмовій формі.
Власне, письмова форма договору дозволить чіткіше зафіксувати взаємні права та обов’язки сторін, а також гарантії їх дотримання, відповідальність сторін за порушення умов договору.
Саме договір та встановлені законом, зокрема Цивільним кодексом України, взаємні права та обов’язки сторін, наслідки невиконання сторонами своїх зобов’язань, і є захистом від недобросовісної поведінки учасників цивільних правовідносин, зокрема замовника та/або підрядника.
Для цього, в умовах договору підряду слід вказувати вартість робіт/послуг по ремонту, порядок і строки оплати за договором, можливість збільшення або зменшення вартості, строки виконання робіт та/або певних етапів роботи, умови та порядок здачі-прийняття роботи, відповідальність сторін за невиконання власних зобов’язань за договором. І у разі, якщо сторони за договором не зможуть врегулювати взаємні претензії шляхом переговорів, вони матимуть змогу звернутися за захистом своїх прав до суду.
У відповідності до статті 841 Цивільного кодексу України підрядник зобов'язаний вживати усіх заходів щодо збереження майна, переданого йому замовником, та відповідає за втрату або пошкодження цього майна. При цьому, зауважую, таку відповідальність підрядник несе лише за те конкретне майно, котре йому було передане замовником, перелік якого також варто чітко вказати в договорі підряду або в окремому акті приймання-передачі майна (інструментів, матеріалів, інше). Проте підрядник не зобов’язаний нести обов’язки по зберіганню будь-якого іншого майна замовника, котре не було йому передано, але, приміром, залишено замовником на об’єкті, в котрому проводяться ремонтні роботи. Тому, в разі пред’явлення змовником претензій підряднику щодо пропажі тих чи інших речей, даний конфлікт слід вирішувати із залученням правоохоронних органів.
В разі необхідності зберігати власне майно підрядника в приміщенні замовника на період здійснення ремонтних робіт, умови такого зберігання, права та обов’язки сторін, що пов’язані із зберіганням майна, відповідальність сторін за втрату майна, інше, можна зазначити як в окремому договорі зберігання майна, що укладатиметься між сторонами, та в якому замовник виступатиме як зберігач, а підрядчик – як поклажодавець, або ж елементи такого договору слід вказати в самому договорі підряду.
Варто розуміти, що закріплення правил взаємодії у формі письмового договору дисциплінує сторони, надає сторонам додаткового захисту та механізмів забезпечення дотримання їхніх прав та виконання ними своїх обов’язків.
Олександр Фльорків
юридична компанія "Сила права"
тел. 097-973-27-06, 050-447-50-34
Олена Шевченко