Трудові книжки скасують. Що далі?
Вівторок, 01 грудня 2015, 08:10
Епопея зі скасуванням трудових книжок, схоже, набирає обертів. Так, нещодавно Кабінет міністрів України схвалив проект закону, який скасовує необхідність оформлення і ведення трудових книжок як свідоцтва трудового стажу. Ми це зробимо практично останніми в Європі. Слідом за пострадянським В’єтнамом...
– Прийняли рішення щодо трудових книжок. Скасовуємо їх. Передаємо законопроект у Верховну Раду, – сказав міністр економічного розвитку і торгівлі України Айварас Абромавичюс. – Це суттєво спростить роботу кадровиків. Всі країни через це пройшли.
Відразу зазначимо, що йдеться не про скасування трудових книжок як документа, а про скасування їх обов’язкового ведення на підприємствах. Нагадаємо, що цю ідею вперше почали обговорювати нинішнього літа. Її прихильники відзначали, що трудова книжка є пережитком радянського минулого і давно віджила себе. Особливо з урахуванням впровадження електронних реєстрів (Пенсійного фонду України, податкової служби і так далі), в яких більш надійно зберігаються всі відомості, необхідні для страхових виплат: в першу чергу – пенсій та сум за лікарняним листком.
Приміром, персоніфікована база даних внесків до Пенсійного фонду ведеться з 2000 року. Мало того, вже кілька років всі пенсії в нашій країні розраховуються з урахуванням тільки тих заробітків, які внесені в цю базу. Тобто для призначення пенсії давно не потрібні довідки про зарплату: реєстр працює, і досить ефективно.
Трохи складніше зі стажем. Та частина трудового стажу, яку людина набула до початку впровадження реєстрів (тобто до 2000 року), дійсно підтверджується записами у трудових книжках. Втім, скасування книжок не стане перешкодою для того, щоб продовжити таку практику. Адже повне знищення документа не планується: трудові книжки будуть роздані людям на руки. Їх необхідно зберігати вдома разом з рештою важливих документів.
– Замінювати трудові книжки нічим не потрібно, – роз’яснив свого часу «Фактам» Айварас Абромавичюс. – Єдиний реєстр застрахованих осіб прекрасно справляється зі своїми функціями вже 15 років. Роботодавці і надалі будуть вносити до реєстру дані про прийом і звільнення працівників, про їх посади, соціальні відрахування і так далі.
До речі, до реєстру планується надсилати також судові заборони на право людини займатися певними видами діяльності, які зараз позначаються у трудових книжках. Сьогодні людина, якій не можна займатися тим чи іншим видом діяльності, може легко позбутися своєї трудової книжки і купити в газетному кіоску нову. Тоді про накладену на неї судову заборону жоден роботодавець не дізнається. Тож саме для того, щоб запобігти цим шахрайським діям, дані про судову заборону будуть надходити в електронну базу. Зараз доступ до неї мають лише представники Пенсійного фонду. Але додаткова постанову Кабінету міністрів повинна розширити це коло, чітко визначивши, хто і в яких випадках отримує інформацію з реєстру.
Одним з аргументів проти скасування трудових книжок було те, що відтепер майбутні роботодавці не зможуть побачити трудовий шлях претендента на посаду, а також всі його нагороди, догани, трудові стягнення і премії. Однак тут
нас заспокоїли кадровики, заявивши, що відомості про свій досвід роботи, освіту, навички, додаткові уміння людина вказує в резюме або CV (curriculum vitae в перекладі з латини – життєпис), на підставі яких, власне, і проходить первинний відбір претендентів.
– При прийомі на роботу ми звертаємо увагу більше на персональні якості людини, ніж на записи в трудовій книжці. Для цього перевіряємо її за допомогою тестів – професійних і особистісних, – зазначила директор з персоналу комерційної фірми Софія Савушкина. – Також проводимо співбесіду, іноді – декілька. У разі необхідності зв’язуємося з попереднім керівником, щоб дізнатися, чи працювала у них така людина і як себе проявила. Крім того, встановлюємо справжність диплома кандидата, роблячи запит до Міністерства освіти. Якщо беремо на роботу топ-менеджера, його додатково перевіряє служба безпеки компанії.
Випробувальний термін при наборі персоналу працює набагато ефективніше, ніж формальні записи в трудовій книжці або рекомендаційні листи минулих роботодавців.
Словом, трудова книжка при прийомі на роботу має тільки формальну цінність. А вести їх доводиться регулярно, що тільки відволікає від роботи співробітників відділів кадрів. За підрахунками Міністерства економічного розвитку і торгівлі, скасування трудової книжки принесе українським підприємствам близько півмільярда гривень економії, з яких 300000000 гривень вони витрачають на адміністрування книжок і ще близько 200000000 – на їх зберігання.
До того ж люди постійно втрачають книжки, і кадровики змушені відкривати їм нові. Буває, що людина йде з роботи зі скандалом і просто залишає свою трудову. В Україні є підприємства, де зберігаються десятки незатребуваних книжок.
Тим часом у новому варіанті Трудового кодексу, який наші депутати прийняли на початку листопада, є цілі статті, присвячені веденню трудових книжок. Мало того, члени Комітету Верховної Ради з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення запропонували норму про трудові книжки залишити в проекті кодексу і до другого читання. Як бачите, у прихильників трудової книжки є лобі в парламентських комітетах. Тож будемо уважно стежити за подальшим розвитком ситуації. Що переможе в результаті – бюрократія чи інновації?
Підготував Адам Стрижнюк