images/stories/logosait_new.jpg

 

«Чорна п’ятниця» по-тернопільськи: великі знижки чи великий обман?

На годиннику – північ, а сім’я з дітьми ночує у наметі перед входом у торговий центр чи мережу популярних магазинів. Побачити таку картину для Тернополя – досить дивно, а ось для американців – це вже норма, якщо завтра - «Чорна п’ятниця» - початок грандіозних передріздвяних розпродажів.

Проте на цьому все не закінчується, а скоріше тільки починається. Далі будуть тиснява, бійки, крики і декілька годинні черги, аж поки омріяний телевізор чи плаття не опиняться у Вашому пакеті.

Наслідуючи американську моду, останні декілька років подібні нічні розпродажі влаштовують і в Тернополі, проте відбуваються вони з однією відмінністю: якщо за кордоном під час таких акцій можна суттєво зекономити, хоч і ризикуючи отримати сінці, у нашому місті, на жаль, в багатьох випадках, так звані «розпродажі» – це звичайне обдурювання.

Чому п’ятниця - «чорна»?

Цього року славнозвісна «чорна п’ятниця» у США відзначатиме півстолітній ювілей. Проводять її в четверту п'ятницю листопада - на наступний день після Дня Подяки, і з цієї дати в Америці розпочинається традиційний Різдвяний сезон розпродажів.

Існують різні версії, чому п’ятницю називають саме чорною, але всі вони так чи інакше підкреслюють масштабність заходу.

Так, за однією із версій, «чорною» п'ятницю назвали через те, що американські продавці ведуть облік витрат ручкою червоного кольору, а доходів - чорною. І зрозуміло, що в перший день розпродажів всі бухгалтерські книги країни були суцільно чорними.

fight

Також, вважають, що таку назву п’ятниця отримала тому, що напередодні розпродажів багато покупців займають черги в магазини з ночі, коли навколо все чорне.

Проте найпопулярнішою є версія, згідно з якою вперше п'ятницю обізвали «чорною» у 1966 році поліцейські Філадельфії, коли спостерігали величезні пробки на дорогах і переповнені людьми тротуари в перший день різдвяних розпродажів після Дня подяки.

Якби там не було, проте «Чорна п’ятниця» - це головний день в році для всіх американських шопоголіків. І хоча він не є офіційним святом, багато працівників у цей день беруть відгул або спеціально йдуть у відпустку, щоб купити подарунки родичам чи закупитися необхідними, на їхню думку, одягом та технікою.

Варто відзначити, що в ці дні у жителів Америки настільки піднесений настрій, що продавці не обмежується однією лише п'ятницею: багато розпродажів продовжуються ще на декілька днів, зокрема, до початку наступного робочого тижня.

Окрім того, у США є ще один день розпродажів – це кіберпонеділок, який настає відразу після Чорної п’ятниці і розпочинає грандіозний розпродаж у онлайн-магазинах. Вважається, що понеділок — це день, коли більшість службовців США повертаються до роботи, і починають робити покупки в Інтернет-мережі зі своїх службових комп'ютерів.

14 днів ночувала під магазином

Пропуск Чорної п'ятниці американці називають восьмим «смертним гріхом», - розповідає тернополянин Антон Балюк, який вже більше року працює в США. Кожна сім’я в цей день може зекономити від кількох сотень доларів до тисяч.

«Перші місяці мого перебування в Америці якраз припали на період розпродажів, і моїй дружині було дуже цікаво поглянути, як Чорна п’ятниця відбувається насправді. Оскільки я тільки влаштувався на роботу, то брати вихідний заради того, щоб поглянути на шопоголіків, мені не дуже хотілося, а ось дружина з друзями, які вже декілька років живуть у США, таки потрапила на ніч розпродажів. Щоправда, наслухавшись розповідей про бійки і навіть смертельні випадки під час подібних акцій, вона скоріше була спостерігачем, ніж учасником, та й прийшла запізно», - розповідає Антон.

У Чорну п'ятницю магазини відкриваються дуже рано - близько 5 години, а деякі найбільші торговельні мережі - навіть опівночі, тож американці займають черги затемна, і вже в 2-3 ночі черги до найбільших торгових центрів можуть розтягнутися на десятки метрів.

Окрім того, першим покупцям пропонують серйозні знижки - до 90%, тому перше правило покупок в «Чорну п'ятницю» говорить: «Не спи - пропустиш кращу знижку!». Тож деякі сім’ї ночують просто у наметах під дверима торгових центрів. Але своєрідний рекорд поставила американка, яка провела перед магазином 14 днів, щоб купити телевізор з величезною знижкою.

Проте навіть не чекання – найгірше, а те, що починається після відкривання магазинів.

«Якщо Ви хочете уявити, як виглядає «Чорна п’ятниця» в Америці, то просто прийдіть під будь-який секонд-хенд у Тернополі в день завозу нового товару. Коли відкриваються двері, в американських магазинах починається те саме. Величезний натовп з неймовірною швидкістю вривається всередину, змітаючи все на своєму на шляху, і атракціон «небаченої щедрості» починається. Для довідки додам, що триває він недовго, і якщо Ви прийдете в магазин в 5-6 ранку, то нічого, окрім спорожнілих полиць і довжелезних черг на касах, Ви не побачите. Таку картину застала моя дружина, коли запізнилася на Чорну п’ятницю», - жартує тернополянин.

Щоправда навіть, якщо Ви запізнитеся, все одно ще можете купити багато продукції зі знижкою впродовж наступних двох днів, адже після продажу акційних товарів, магазини виставляють на розпродаж решту своєї продукції. Окрім того, на відміну від українських реалій, у американському розпродажі беруть участь не тільки уцінені або непопулярні товари, знижки поширюються і на кращу продукцію в асортименті.

«Знаю, що завдяки таким «чорним» п’ятницям, багато середньостатистичних американських сімей непогано економлять. Жінка, яка живе по сусідству, розповідала, що минулого листопада під час розпродажу накупила одягу своїй доньці на рік вперед – і зимового, і демісезонного, і літнього. Щоправда, речі, придбані в цей день, повернути в магазин за будь-якої причини вважається поганим тоном, тому, якщо купуєш «на око», можеш прогадати і даремно витратити кошти. А оскільки відсоток повернення таких покупок невеликий, то це також на руку продавцям», - розповів Антон.

Кривава «чорна п’ятниця»

Під акційну ціну у Чорну п’ятницю потрапляють практично всі категорії товарів: від продуктів харчування і шкарпеток до величезних плазмових панелей. Проте найвигідніше

купувати одяг, іграшки та побутову техніку. Саме на них магазини пропонують покупцям найприємніші знижки – до 60%. До того ж вже традиційно фірми-виробники техніки та побутових товарів приурочують випуск нової лінійки продукції до цього періоду.

Проте така небачена щедрість має і зворотну сторону: ажіотаж настільки великий, що нерідко в гонитві за вподобаним товаром трапляються тисняви і бійки, а люди перетворюються у звірів, готових розтерзати будь-якого, хто зазіхне на їхню омріяну річ.

Трапляються випадки, коли покупці калічать один одного і навіть відкривають стрілянину, намагаючись вирвати один у одного товари за смішною ціною. Тому майже щороку хтось в Америці стає жертвою «Чорної п'ятниці»: отримує фізичні каліцтва або навіть втрачає життя.

Ось тільки декілька жахливих фактів про чорну п'ятницю в Америці.

У 2011 році в штаті Західна Вірджинії 61-річний покупець втратив свідомість, роблячи покупки в супермаркеті Target. Жоден покупець не допоміг чоловікові піднятися і не викликав швидку. Навпаки - одержимі купити побільше, люди переступали через нього, а деякі навіть наступали на чоловіка.

У тому ж магазині сталося ще два інциденти. У натовпі, який поспішалав увійти в магазин, штовхнули вагітну жінку. Та не втримала рівновагу і впала. Покупці просто не звернули на неї уваги, в прямому сенсі затоптавши нещасну. Коли потерпіла опинилася в лікарні, лікарі констатували, що вона втратила дитину.

У 2012 році в магазині Walmart жінка, прикриваючись двома дітьми, розпорошувала перцевий аерозоль, щоб не допустити інших покупців всередину. Їй кортіло якнайшвидше отримати ігрову приставку. Постраждали майже 2 десятки людей.

Постраждав і продавець тієї ж мережі. У його випадку теж не обійшлося без сумного сценарію. Чоловіка збили з ніг шалені покупці. Незважаючи на зріст 195 см і вагу 122 кг, чоловіка затоптали на смерть.

Ще дві смерті в день "чорної п'ятниці" відбулися в Каліфорнії. У магазині товарів для дітей Toys R Us два покупці не поділили іграшку. Кожен хотів придбати її для своєї дитини. Зав'язалася бійка, в ході якої один з чоловіків відкрив стрілянину, в результаті якої обидва чоловіка загинули.

А «Чорна п'ятниця -2015» вразила інцидентом в одному з магазинів США. Люди хапали коробки, розкидані по підлозі. Одна жінка навіть билася з дитиною за цю коробку. У підсумку в інцидент втрутилася матуся малюка.

Рух проти «чорної п’ятниці»

Якщо в Україні нічні розпродажі тільки набувають популярності, то останніми роками в Америці вони втрачають попит. Так, за прогнозами експертів цьогорічна Black Friday не стане найбільшим торговим днем. Замість неї лідером в списку найбільших торгових днів стане п'ятниця 23 грудня, що передує католицькому Різдву.

Окрім того, в США зародився національний рух «Захопи Уолл-Стріт», який закликає американців в «Чорну п'ятницю» або зовсім нічого не купувати, або відвернутися від великих марок і мережевих магазинів і робити свої покупки з розумом в невеликих торгових точках, власниками яких не є корпорації, а скромні приватні підприємці.

Таким чином, вважають активісти руху, американці віддадуть свої гроші не 1% багатіїв, а тим 99% громадян, які власною працею, а не фінансовими махінаціями, заробляють собі на життя.

«Чорна п’ятниця» втрачає позиції ще й через те, що найбільші знижки на електроніку, одяг і дитячі іграшки можна знайти в наступні два тижні після «чорного» розпродажу.

Розпродажі в Тернополі - без бійок і без … знижок

В Тернополі «чорні п’ятниці», зазвичай, відбуваються не тільки у американську «Чорну п’ятницю». Подібні нічні розпродажі в місті влаштовували вже тричі, і проводили їх або перед завозом нової колекції, щоб розпродати стару, або перед святами.

Найбільш масовою була акція напередодні Пасхи два роки. Тоді усі місцеві ЗМІ і соцмережі облетіли фото із торгового центру, який проводив нічний розпродаж. Вже за півгодини до старту «чорної п’ятниці» по-тернопільськи всі бутіки були вщент залюднені, а в годину «Х» люди брали магазини штурмом. Продавці обіцяли менші ціни на 90%, а знижки були навіть у аптечних кіосках.

«Це був скоріше грандіозний ажіотаж, а не грандіозний розпродаж», - пригадує тернопільська студентка Марія. Вона разом із одногрупницями побувала на тернопільській «Чорній п’ятниці», проте, каже, що вітринах магазинів тоді красувалися більші знижки, ніж в середині.

« Я живу неподалік і часто заходжу у магазини одягу, тому приблизно орієнтуюся у цінах на ті товари, які мене цікавлять. Прийти на нічний розпродаж мені було цікаво не тільки, щоб купити за безцінь щось, а переконатися, чи насправді брендові бутіки продаватимуть свою продукцію зі знижками», - розповідає Марія.

Але, як і думала дівчина, ціни під час «чорної п’ятниці» не суттєво відрізнялися від тих, які були напередодні.

«Точно не пригадаю, але обіцяних 70% знижки точно не було. Лише одяг та взуття зі старих колекцій продавали зі знижкою до 50%. На всю іншу продукцію акційна ціна була меншою хіба на 10%-30%, тому залишалася не по кишені багатьом покупцям.

Одним словом, до американських різдвяних розпродажів нашій було ще далеко. Тим паче, що в США найбільші знижки дають на електронну та побутову техніку, а в нас лише на штани, платтячка і кросівки, які можна купити за акційною ціною і в звичайні дні», - розповідає тернополянка.

Не зважаючи на це, бажаючих отримати «халявний» одяг було дуже багато, пригадує дівчина.

«Єдине, що радувало, так це те, що у Тернополі, на відміну від американських реалій, дівчата не виривали один одному волосся, а чоловіки не билися за прикраси чи джинси. Вражали черги і до примірочних, і до кас. Дехто нетерплячий обирав одяг «на око», а чоловіки, не соромлячись, приміряли поміж рядами сорочки і штани», - розповідає Марія. – Але були і такі, хто зробив дуже мудро: наприклад, переді мною в черзі стояла дівчина, яка напередодні прийшла і поміряла речі, які їй подобалися, а у день розпродажу просто взяла ті, що йшли зі знижкою».

Це була одна із найбільш масових «чорних п’ятниць» в Тернополі. Зрідка в місті відбуваються подібні акції, проте вони вже не викликають такого ажіотажу. Можливо, через те, що тернополяни не вірять у обіцяні шалені знижки, а, можливо, тому, що навіть на вже знижені товари їхньої мінімальної зарплати не вистачає. Окрім того, через ріст цін на продукти, комунальні послуги та інші категорії товарів, їм доводиться все більше економити і все частіше одягатися у секонд-хендах.

Якби там не було, місцеві магазини одягу цього року не анонсують масштабних розпродажів у «Чорну п’ятницю». Проте активно до неї готуються Інтернет-магазини. На деяких сайтах, наприклад, вже з’явилися лічильники із відліками часу до старту акції, а потенційні покупці, промоніторивши ситуацію на різних порталах, можуть обрати найвигіднішу для себе покупку.

Проте експерти радять: щоб скористатися реальними знижками під час «Чорної п'ятниці» і «кіберпонеділка», треба заздалегідь, до початку грандіозних акцій, відстежувати вартість вподобаного товару. Тоді Ви не станете жертвою банального обману, а покупка принесе Вам не тільки радість, але і реальну економію.

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

вугілля і дрова

Банер