images/stories/logosait_new.jpg

 

Власників євроблях можуть посадити в литовські і польські в'язниці

13 листопада низка українських ЗМІ з посиланням на литовське видання поширили інформацію про початок масштабної акції з конфіскації ввезених в Україну з порушенням митних правил автомобілів. Редакція UBR.ua спробувала розібратися, чи така страшна загроза для українських власників автомобілів на єврономерах, коли їм варто чекати конфіскації машин і за яких обставин вони можуть потрапити у в’язницю.

Почнуть розслідування і притягнуть

На даний момент ніяких масових затримань евроблях в Україні не відбувається. Більше того, публікація литовської інтернет-газети Verslo žinios не містить інформації про якусь передачу даних українським правоохоронцями або митним органам. Вона лише посилається на статистку нашого ДФС, який підрахував, що в Україні перебувають близько 59 тис. автомобілів на литовських номерах.

Тим часом, привід для тривоги у українських власників таких машин є. І він цілком реальний. Литовська і польська влада всерйоз взялася за проблему євроблях. Але цікавить їх зовсім не порушення українських митних правил, а цілком конкретні злочини, передбачені їхніми рідними кримінальними кодексами.

«Згідно з литовським законодавством перевірка може проводитися виключно на території Литви. І зараз такі перевірки почалися. Поки переглядають страхові бази, але до вивчення компаній ще не приступали. А значить, приводу для паніки поки немає – ніхто вилучати автомобілі зараз не може», – пояснив бізнес-консультант Сергій Креймер.

За його словами, проблеми почнуться тоді, коли Литва візьметься за перевірки компаній, які використовувалися для незаконного ввезення автомобілів в Україну в режимі тимчасового ввезення. Зокрема, за схемою з фіктивним працевлаштуванням.

«Таким литовським компаніям будуть інкримінувати ухилення від сплати податків, підробку документів, порушення митного законодавства, фіктивне підприємництво. За результатами перевірок будуть заведені кримінальні справи на території Литовської республіки. І по кожному з вказаних порушень ініціаторам схеми, тобто тим людям, на яких зареєстровані автомобілі в Литві, загрожує в’язниця терміном від 5 років», – додав Креймер.

І уточнив, що після цього автомобілі, зареєстровані на таку компанію, будуть оголошені в міжнародний розшук. Спочатку по лінії Європолу, а потім, якщо митні органи України і Литви проведуть звірку баз, операція може бути розгорнута і в нашій країні.

Ось тоді-то власникам евроблях загрожує реальна, а не фейкова конфіскація і депортація автомобіля в Литву. Крім того, проти водіїв таких транспортних засобів можуть порушуватися кримінальні справи. І вже зовсім точно, їх будуть залучати до розслідування в якості свідків.

Своїх не видаємо

Втім, реальних шансів сісти в литовську або польську в’язницю у українців, які володіють автомобілем на єврономерах, не так вже й багато. Навіть якщо людині інкримінують кримінальний злочин, Україна може відмовитися від екстрадиції, посилаючись на норми Конституції.

«Якщо Україні буде пред’явлена ​​вимога про екстрадицію конкретного громадянина, країна повинна прийняти рішення, видавати його чи ні. Крім того, навіть у разі позитивного рішення, будь-яка людина, яка перебуває на території України, може попросити політичного чи іншого притулку», – пояснив адвокат, керуючий партнер юридичної фірми «Можаєв і партнери» Михайло Можаєв.

Та й приводів для кримінального переслідування власників автомобілів на єврономерах або їх конфіскацію, за його словами, не так вже й багато. Вся справа в тому, що для оголошення в розшук автомобіля спершу варто заручитися відповідною заявою власника автомобіля.

«Згідно з українськими законами, якщо автомобіль в’їхав на територію нашої країни, він апріорі вважається законним. Оскільки митниця, вивчивши всі документи, дала добро на його ввезення. Якщо з’являться реальні докази незаконного ввезення, всіх митників, які допустили в’їзд таких автомобілів до нас, потрібно притягати до відповідальності», – зауважив Можаєв.

У будь-якому випадку, каже експерт, Литві спочатку доведеться розібратися зі своїми шахраями, а вже потім братися за українців. Адже якщо ввезена до Литовської республіки машина, наприклад, з Австрії або Італії, була успішно поставлена ​​на облік на литовську компанію і отримала техпаспорт, порушення слід шукати на території Литви, а не на українській митниці.

Під ударом «тимчасове ввезення»

Сергій Креймер вважає, що максимум ризиків у тих українців, хто ввозив євробляхи в Україну в режимі тимчасового ввезення. Оскільки за такою схемою всі дані власників вносяться в базу ДФС, а сама схема і близько не схожа на законну.

«Всі міфи про так зване тимчасове ввезення в режимі «вічного» транзиту будуть розвінчані кримінальними термінами за підробку документів. Оскільки в 99,9% випадків вони є липовими: довіреності, договори на працевлаштування – все», – розповів він.

А вже чиї правоохоронці будуть займатися питанням – українські чи литовські, – питання інше. Правда, експерт переконаний, що як би не був організований цей процес, покарання неминуче. Адже і литовській стороні важливо не залишати шахрайську схему безкарною, і українській хочеться закрити питання з євробляхами раз і назавжди. Та так, щоб надалі ні в кого не виникало бажання грати в азартні ігри з державою.

Втім, на сьогоднішній день ні про яку конфіскацію, а тим більше про порушення кримінальних справ на українців, немає навіть мови. Поки власники автомобілів на литовських номерах можуть продовжувати їздити українськими дорогами, як і раніше. Спершу Литві належить розібратися з організаторами схеми всередині своєї країни, а лише потім братися за українських порушників.

Правда, експерти попереджають, довго залишатися безкарною підробка документів не буде. Більше того, аналогічну литовській роботу вже починають і польські правоохоронці.

Юрій Павлов


Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

вугілля і дрова

Банер