images/stories/logosait.jpg

 

Чому ми приймаємо неправильні рішення та як можна це змінити? Поради

Нам подобається думати, що ми здатні приймати правильні рішення. Але правда в тому, що ми часто робимо це погано.

"Чому я одружився з людиною, яку насправді не люблю?", "Чому я купила цей красивий компактний автомобіль, коли у вас четверо дітей і мені потрібна машина побільше?", "Про що я думав, коли минулої осені купив ці жахливі джинси?".

Це лише декілька питань із тих, які ми можемо ставити собі упродовж життя, намагаючись зрозуміти, в який момент щось пішло не так і чому ми зробили поганий вибір.

Перший крок до того, щоб приймати кращі рішення – це зрозуміти, що заважає нам вибрати те, що насправді підходить нам.

З цим допомогли розібратися докторка філософії Марія Анхель Ферреро на Medium та фахівчиня з психосоціальної реабілітації Кендра Черрі на VeryWellMind.

Фото: billiondigital/Depositphotos

Винний мозок

Ми схильні шукати інших, щоб перекласти на них відповідальність за наші погані рішення. Ми звинувачуємо обставини, в яких були змушені прийняти рішення, або людей, які змусили нас зробити вибір.

Але реальність така, що більшу частину часу наш мозок обманює нас і веде до неправильного вибору. Тому що кожне прийняте нами рішення визначається тим, як ми інтерпретуємо, аналізуємо і обробляємо інформацію.

Прийняття рішення – це пізнавальний процес. І коли він стає занадто складним, наш мозок шукає способи, щоб прийняти його швидше і з меншими енергетичними втратами.

На наш вибір також часто впливає те, що психологи називають когнітивними упередженнями. Упередження – це схильність мислити певним чином, яка може знизити здатність тверезо мислити і діяти раціонально.

Ось декілька способів, як мозок і ми самі можемо обманювати себе і приймати неправильні рішення.

Когнітивне упередження "якорування"

Це когнітивне упередження описує схильність людей при прийнятті рішень надто сильно покладатися на першу запропоновану інформацію ("якір").

Наприклад, якщо ви купуєте вживаний автомобіль і вам озвучили, що його ціна – $10 тис., то ціни, нижчі за початково встановлену, будуть видаватися вам більш прийнятними, навіть якщо вони все ще вищі за реальну вартість авто.

Про це також свідчить експеримент дослідників Амоса Тверскі і Даніеля Канемана. Вони просили учасників крутити колесо фортуни, де були числа від 0 до 100.

Потім їх просили вгадати, скільки країн в Африці належить до Організації Об'єднаних Націй. Ті, кому випала більша цифра на колесі фортуни, переважно припускали, що в ООН багато африканських країн, тоді як ті, кому випало менше число, переважно називали меншу кількість.

Це когнітивне упередження уміло використовують продавці і маркетологи.

Коли вони пропонують розпродаж й акції, то спочатку показують вам ціну, яку ви могли би заплатити без акцій – ваш якір – щоб потім сказати, що нова ціна набагато краща, ніж якір.

Ефект обмеження рамками

На рішення, які ми приймаємо, сильно впливає те, як нам представляють вибір.

Один і той же вибір, представлений в позитивному або негативному ключі, по-різному вплине на нас і, як наслідок, на прийняте нами рішення.

Наприклад: вам пропонують два препарати для схуднення. Продукт A гарантує, що ви втратите 3 кілограми, а продукт B стверджує, що 60% людей втрачають 5 кілограмів, а 40% не худнуть зовсім. Ймовірніше, ви виберете продукт А. Тому що так ви впевнені, що точно схуднете.

Підтверджувальне упередження

Коли нам подобається, щоб ідея або концепція була правдою, то ми віримо в неї, незважаючи ні на що. Часто ми робимо перші припущення про ситуацію або предмет, а потім вирушаємо на пошуки інформації та дослідження, щоб довести, що наші переконання правильні.

Це змушує нас зосереджуватися на речах, які підтверджують наші заздалегідь сформовані переконання, й ігнорувати інформацію, яка їм суперечить.

Це особливо небезпечне упередження, оскільки воно може замкнути нас в наших думках, і ми не будемо помічати того, що нам говорить світ.

Занепокоєння підсилює цей ефект. Наприклад, люди, які страждають іпохондрією, будуть шукати в інтернеті такі речі, як "лихоманка, симптом лейкемії".

Першим результатом, отриманим в Google, буде список симптомів лейкемії, серед яких буде й лихоманка. Так підтверджувальне упередження не дозволить людині побачити іншу інформацію.

Ви погано порівнюєте

Звідки ви знаєте, що ви заплатили хорошу ціну за планшет? Або як дізнатися, що ціна, яку ви заплатили за літру молока в продуктовому магазині, була справедливою?

Порівняння – один з основних інструментів, які ми використовуємо при прийнятті рішень. Ви знаєте, яка зазвичай ціна за десяток яєць чи за масло, тому ви порівнюєте пропозиції, щоб знайти кращу ціну.

Ми присвоюємо цінність в залежності від того, як предмети порівнюються з іншими предметами.

Але що відбувається, коли ви робите погані порівняння? Або коли елементи, з якими ви порівнюєте свої варіанти, не репрезентативні або не рівні? Розглянемо, наприклад, як далеко ви готові зайти, щоб заощадити 700 гривень.

Якби вам сказали, що ви можете заощадити 700 гривень на предметі за 2000 гривень, поїхавши в магазин, який на 5 кілометрів далі від того, в який ви планували завітати, ви, ймовірно, це зробите.

Але якби вам сказали, що ви могли б заощадити 700 гривень на предметі за 280 тис. гривень, чи б тратили ви час, щоб заощадити гроші?

Люди менш схильні їхати далі, щоб економити на більш дорогих товарах. Чому? Це ж ті самі 700 гривень.

У таких випадках ви просто стаєте жертвою помилкового порівняння. Оскільки ви порівнюєте суму, яку ви заощаджуєте, з сумою, яку ви платите, 700 гривень здаються набагато більшою економією на предметі за 2000 гривень, ніж на предметі за 280 тис. гривень.

Ви можете бути занадто оптимістичними

Люди схильні мати вроджений оптимізм, який може заважати ухваленню правильних рішень.

Коли людям кажуть, що ризик того, що станеться щось погане, нижчий, ніж вони очікували, вони схильні коригувати свої прогнози, щоб вони відповідали новій інформації, яку вони дізналися.

Коли вони виявляють, що ризик того, що щось трапиться погане, насправді набагато вищий, ніж вони припускали, вони схильні просто ігнорувати нову інформацію.

Наприклад, якщо людина прогнозує, що ймовірність померти від куріння сигарет становить всього 5%, але потім їй кажуть, що реальний ризик смерті насправді приблизно 25%, вона, ймовірно, проігнорує нову інформацію і буде дотримуватися своєї початкової оцінки.

Частково цей надмірно оптимістичний погляд на речі виникає з нашої природної схильності вважати, що погані речі трапляються з іншими людьми, але не з нами.

Коли ми чуємо про щось трагічне, що відбувається з іншою людиною, ми часто шукаємо причини цієї проблеми в діях людини. Схильність звинувачувати жертв захищає нас від необхідності визнати, що ми так само схильні до трагедії, як і всі інші.

Уникнути пасток розуму досить складно, оскільки вони є несвідомими процесами.

Крім того, багато з цих упереджень мають певну цінність. Вони допомагають нам швидше приймати рішення, ризикувати і користуватися наявними можливостями.

Оскільки ми не можемо повністю уникнути когнітивних упереджень, ми можемо обмежити їхні негативні наслідки.

Так що можна зробити?

Фото: AndrewLozovyi/Depositphotos

Як боротися з когнітивними упередженнями

Визнайте, що у вас є когнітивні упередження

Це важливо для того, щоб розпізнати типову поведінку при прийнятті рішень.

Тоді ми більш обережно будемо ставитися до процесів прийняття рішень, запитуючи себе, чи ніщо не викривляє наш погляд на речі.

Запитайте іншу думку

Інша точка зору може дати вам додаткову або суперечливу інформацію, яка допоможе поглянути на речі під іншим кутом.

Спробуйте спростувати, а не підтвердити свою думку

Коли ви збираєте інформацію про щось, спробуйте погуглити протилежне вашим припущенням. Або спробуйте провести окреме дослідження замість того, щоб шукати відповідь на свою гіпотезу.

Наприклад, якщо ви вважаєте, що коронавірус створили у лабораторії, погугліть "природне походження коронавірусу".

Визначте критерії і розставте пріоритети

Складіть список принаймні з п'яти чинників або критеріїв при порівнянні двох варіантів вибору.

Наприклад, ви хочете купити новий телефон. Виберіть 5 критеріїв, які вам важливі, як-от дизайн, час автономної роботи, якість камери, ціна.

Якщо вас хвилює соціальний статус, також вкажіть це.

Потім систематизуйте ці критерії відповідно до своїх пріоритетів і порівняйте варіанти.

Запитайте себе: а що, якщо?

Спробуйте побудувати сценарії. Що може статися, якщо я виберу X?

Питання можуть допомогти вам спрогнозувати потенційні наслідки. Це підвищить вашу обізнаність про результати і, ймовірно, приведе вас до кращого вибору.

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

вугілля і дрова

Банер