images/stories/logosait.jpg

 

Воєнний стан. Що він означає для тернополян?

Починаючи з окупації Криму російськими «зеленими чоловічками», в Україні ведуться розмови про те, щоб ввести воєнний стан. Представники влади – і до обрання Петра Порошенка президентом, і після – заявляли, що готові ввести режим воєнного стану в будь-який момент, як тільки для цього будуть підстави. Прихильники режиму воєнного стану стверджували, що це дозволить краще протистояти російській агресії, противники ж відповідали: безпосередньо на бойові дії цей режим ніяк не вплине, пише gordonua.com.

Найближче до введення воєнного стану Україна підійшла 14 лютого, напередодні перемир’я, передбаченого мінськими угодами. Вручаючи техніку прикордонникам, Порошенко заявив: якщо миру на Донбасі не буде, то по всій країні введуть військовий стан. І вже віддаючи наказ про припинення вогню по всій лінії фронту, президент запевнив, що, отримавши удар по одній щоці, другу підставляти не має наміру.

Враховуючи, що вже в перший день перемир’я Україна продовжила отримувати ляпаси від бойовиків у вигляді артилерійських і мінометних обстрілів, перспектива того, що найближчим часом країна перейде на воєнний стан, дуже реальна.

Ми вивчили законодавство про режим воєнного стану, щоб розібратися, чого чекати пересічним тернополянам при запровадженні воєнного стану.

 

Що таке воєнний стан?

Особливості режиму воєнного стану в Україні регламентуються прийнятим у 2000 році законом «Про правовий режим воєнного стану».

Воєнний стан - особливий правовий режим, який вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для запобігання загрозі та забезпечення національної безпеки, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із визначенням строку дії цих обмежень.

 

Як вводиться?

Згідно з положеннями закону, введення режиму воєнного стану проходить у три етапи. Спочатку Рада нацбезпеки і оборони вносить на розгляд президента подання про запровадження воєнного стану. Потім це рішення президент вводить в дію своїм указом. Протягом двох днів Верховна Рада повинна затвердити указ глави держави. Після затвердження парламентом указ президента негайно поширюється в ЗМІ.

 

У документі має бути зазначено:

• обґрунтування необхідності введення воєнного стану;

• межі території і час, де запроваджується особливий правовий режим;

• завдання військового командування, органів державної влади та місцевого самоврядування в рамках військового становища;

• вичерпний список прав і свобод людини, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, які тимчасово обмежуються.

 

Воєнний стан на території України може вводитися на строк до 30 діб, в окремих регіонах - до 60 діб.

Опісля термін дії особливого правового режиму може бути продовжений, але не більше ніж на 30 діб.

Скасовується дія воєнного стану указом президента, який може бути прийнятий за пропозицією РНБО або Верховної Ради.

 

Що може влада?

Під час режиму воєнного стану військова і цивільна влада отримують більш широкі повноваження, які дозволяють їм використовувати людські та матеріальні ресурси для своїх потреб. Під владою розуміється все військове командування – від Генерального штабу до керівництва окремих частин, а також вся вертикаль влади – від президента і Кабміну до селищних рад. Рішення, відповідно, можуть прийматися як на центральному, так і на місцевому рівні.

 

Закон дозволяє:

1) Вводити трудову повинність для проведення оборонних робіт, ліквідації природних і техногенних надзвичайних ситуацій, суспільно корисних робіт.

2) Використовувати потужності та трудові ресурси підприємств і організацій усіх форм власності для потреб оборони, змінювати їх режим роботи, умови праці.

3) Вилучати для тимчасового користування необхідне майно міністерств, центральних та місцевих органів виконавчої влади, територіальних громад, підприємств і громадян, у тому числі транспортні засоби, споруди, машини, механізми, устаткування та інші об’єкти, пов’язані з обслуговуванням транспорту, видаючи про це документи встановленого зразка.

4) Встановлювати охорону важливих об’єктів національної економіки України, які забезпечують життєдіяльність населення.

5) Вводити комендантську годину (заборону на перебування в певний час доби на вулицях та в інших громадських місцях без спеціальних перепусток і посвідчень) і встановлювати особливий режим світломаскування.

6) Встановлювати особливий режим в’їзду і виїзду, обмежувати свободу переміщення громадян, іноземців та осіб без громадянства, рух транспорту.

7) Перевіряти документи у громадян, а в разі необхідності оглядати речі, транспорт, багаж і вантажі, службові приміщення і житла громадян.

8) Ставити питання про заборону діяльності політичних партій, громадських організацій, якщо вони загрожують суверенітету, національній безпеці України, її незалежності та територіальній цілісності, а також життю громадян.

9) Здійснювати контроль за роботою підприємств зв’язку, поліграфічних підприємств, видавництв, телерадіоорганізацій, установ та організацій культури, використовувати місцеві радіостанції, телевізійні центри та друкарні для військових потреб та роз’яснювальної роботи серед військ і населення, регулювати роботу аматорських приймально-передавальних радіостанцій, передачу інформації через комп’ютерні мережі.

10) У разі порушення або невиконання заходів правового режиму воєнного стану вилучати у підприємств, установ та організацій усіх форм власності, а також в окремих громадян радіопередавальне обладнання, телевізійну, відео- і аудіоапаратуру, комп’ютери, інші засоби зв’язку.

11) Забороняти торгівлю зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, алкогольними напоями та речовинами на спиртовій основі.

12) Вилучати у громадян вогнепальну зброю та боєприпаси, холодну зброю, а у підприємств, установ та організацій – навчальну та бойову техніку, вибухові, радіоактивні речовини і матеріали, сильнодіючі хімічні та отруйні речовини.

13) Забороняти призовникам і військовозобов’язаним змінювати місце проживання без відома військового командування.

14) Встановлювати для фізичних та юридичних осіб військово-квартирну повинність з розквартирування військовослужбовців та розміщення військових частин, підрозділів і установ.

15) Встановлювати порядок використання сховищ, споруд та інших об’єктів для захисту населення, а також задоволення потреб оборони.

16) Проводити евакуацію населення, підприємств, установ, організацій та матеріальних цінностей.

17) Вводити нормоване забезпечення населення основними продовольчими та непродовольчими товарами, ліками.

18) Відсторонювати з посад керівників державних підприємств, установ і організацій за неналежне виконання обов’язків, призначати виконуючих обов’язки керівників підприємств.

19) Примусово вилучати і відчужувати майно у юридичних та фізичних осіб для потреб оборони.

 

Що буде зі ЗМІ?

Під час воєнного стану і з державними, і з приватними засобами масової інформації влада може робити все, аж до закриття. Можливі дії по відношенню до ЗМІ перераховані в пунктах 9 і 10 попереднього блоку.

Хоча в законі слово цензура не вживається, але це якраз вона і є. Держава отримує право контролювати роботу всіх видів ЗМІ, а якщо вважатиме, що журналісти порушують режим воєнного стану, – закрити редакцію і вилучити всю техніку.

 

Чого не можна владі?

Законом встановлюється, що під час воєнного стану не можуть проводитися вибори президента, Верховної Ради, органів місцевого самоврядування. Відповідно, під час дії воєнного стану не можна достроково припинити повноваження парламенту або місцевих рад. Також не можна вносити зміни до Конституції, проводити референдуми.

Крім того, документ прямо забороняє створення на території, де діє військовий стан, спеціальних або особливих судів. Правосуддя можуть здійснювати тільки суди, створені відповідно до Конституції.

Під час дії воєнного стану не можуть обмежуватися базові права людини і громадянина. Зокрема, не можна обмежувати право на рівність, право на життя, свободу та особисту недоторканність, право на житло, право на захист судом, продовжує діяти презумпція невинуватості.

Влада також не може використовувати працю громадян під час воєнного стану на безоплатній основі – робота для потреб оборони повинна оплачуватися, як в мирний час. Майно, вилучене під час воєнного стану, після закінчення дії воєнного стану має бути повернуто власнику. Якщо ж майно стало непридатним, відшкодування збитку потрібно домагатися через суд.

 

Підготував Адам Стрижнюк

 

P.S. Минулого тижня Рада національної безпеки і оборони України схвалила звернення до ООН і Євросоюзу щодо розгортання на території України місій із підтримання миру та безпеки. Але… Таке рішення має бути затверджене Радбезом ООН, в якому засідає російський представник Чуркін. А останній вже заявив, що Росія цього не підтримає. Отож на тлі постійних атак з боку терористів ДНР/ЛНР, підтримуваних Росією, в України залишається єдиний варіант: дочекатися поставок летальної зброї зі США і запровадити режим воєнного стану. Це, вочевидь, і буде зроблено найближчим часом.

Банер