Питання: за чий рахунок здійснюється повірка лічильників води? - давно вже стало «притчею во язицех». Причиною цього може бути перемога політичного популізму над здоровим глуздом та юридичними канонами в галузі житлово-комунального господарства України, яка відбулася у далекому 1998 році з прийняттям першої редакції Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» №113/98-ВР. Тогочасна більшість парламенту, яка складалася в основному з народних депутатів – членів фракцій соціалістів та комуністів, схвалила ст. 28 Закону №113/98-ВР в редакції, згідно з якою періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) зазначених засобів вимірювальної техніки здійснюються за рахунок підприємств і організацій, які надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання. Проте у пориві захисту безправного пролетаріату від знахабнілих організацій, які надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання, народні депутати тоді якось не звернули увагу, що загалом у цих підприємств власник коштів, як таких і не має, адже єдиним джерелом наповнення обігових коштів є оплата за надані комунальні послуги, яку здійснюють Споживачі. Відповідно виконати записану у ст. 28 Закону № 113/98-ВР норму фактично не можливо. Вирішення цієї правової колізії затягнулося на добрих 16 років, протягом яких Споживачі та Виконавці постійно чекали від чиновників профільного міністерства, Нацкомпослуг, а часто – і судів, об’єктивності та справедливості у вирішенні питання повірки лічильників.
Прийняття 5 червня 2014 року нового Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» № 1314-VII, який набере чинності з 1 січня 2016 року, нарешті дало відповідь на основне питання про джерело доходів, за рахунок якого виконавці комунальних послуг мають здійснювати повірку лічильників води. В ч. 4 ст. 16 Закону № 1314-VII чітко вказано, що періодична повірка проводиться за рахунок тарифів на електро-, тепло-, газо- і водопостачання, тобто з 1 січня 2016 року витрати на періодичну повірку мають бути включені до структури витрат на надання послуг виконавців та затверджені відповідними уповноваженими на встановлення тарифів органами.
Постановою Кабінету Міністрів від 1 жовтня 2014 року № 532 затверджено Порядок формування тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), п. 16 якого передбачає включення до складу витрат на збут послуг з централізованого постачання холодної води, водовідведення витрат на проведення планових періодичних повірок, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку холодної води, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки, розпломбування та опломбування, а також витрати на формування обмінного фонду квартирних засобів обліку холодної води.
Процедура встановлення тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) була затверджена постановою НКРЕКП від 15 січня 2015 року № 13 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 5 лютого 2015 року за № 136/26581.
Не дивлячись на відсутність юридичних перешкод для встановлення тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) для ліцензіатів, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, не надто квапиться встановлювати тарифи, в структурі яких би було враховано витрати на проведення планових періодичних повірок. На сьогодні лише для одного ліцензіата - ПАТ «АК «Київводоканал» - постановою НКРЕКП від 31 березня 2015 року (набрала чинності 12 травня ц.р.) були встановлені тарифи на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем).
На відміну від НКРЕКП Кабінет Міністрів вирішив поквапитися і за півроку до набрання чинності Законом України № 1314-VII на засіданні 8 липня прийняв постанову № 474, якою було затверджено Порядок подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт.
Цим Порядком передбачено, що періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки здійснюються за рахунок виконавців. Виконавець не пізніше ніж за місяць до настання строку проведення періодичної повірки засобу вимірювальної техніки або протягом трьох робочих днів з дня отримання відомостей про необхідність його ремонту інформує про це споживача шляхом надсилання повідомлення за формою згідно з додатком 1 рекомендованим листом з повідомленням про вручення або в інший спосіб, що підтверджуватиме отримання його споживачем. На час проведення періодичної повірки або ремонту засобу вимірювальної техніки виконавець встановлює тимчасовий засіб вимірювальної техніки.
Таким чином, Кабінет Міністрів фактично нівелював норму п. 16 постанови КМУ № 630 від 21 липня 2005 року (зі змінами), згідно з якою за час знаходження засобів обліку води на періодичній повірці споживач оплачує відповідні послуги згідно зі середньомісячними показаннями засобів обліку за попередні три місяці. Відтепер нарахування здійснюватимуться виключно за показниками лічильників – постійних чи тимчасових.
У преамбулі постанови № 474 уряд встановив, що ця постанова набирає чинності одночасно із Законом України від 5 червня 2014 року № 1314-VII «Про метрологію та метрологічну діяльність», тобто з 1 січня 2016 року.
З огляду на те, що на сьогодні тарифи на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які в структурі витрат враховують витрати на проведення планових періодичних повірок, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку холодної води, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки, розпломбування та опломбування, а також витрати на формування обмінного фонду квартирних засобів обліку холодної води, встановлені НКРЕКП лише для ПАТ «АК «Київводоканал», одвічна суперечка між Споживачами та Водоканалами з приводу повірки лічильників води має всі шанси на продовження. Справа в тому, що не встановлення НКРЕКП до 1 січня 2016 року всім ліцензіатам тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) зумовить відсутність коштів в останніх на демонтаж, транспортування та монтаж після повірки, розпломбування та опломбування, а також витрати на формування обмінного фонду. Відповідно знову підуть заяви, скарги, позовні заяви. Схоже, улюблений знак наших чиновників – знак «∞», який символізує безкінечність…
Андрій Осадчий
Джерело: http://jkg-portal.com.ua/ua/publication/one/povrka-lchilnikv-labrint-mnotavra-434612