images/stories/logosait_new.jpg

 

Смертельно небезпечна дорога:аварійний міст у Тернополі може впасти у будь-яку мить?

Вже три місяці аварійний міст на вулиці Об’їзній в Тернополі частково перекритий. Це створює неабиякі незручності, адже жителі навколишніх сіл, щоб дістатися додому, тепер змушені або простоювати в пробках, або об’їжджати ледь не півміста, або навіть порушувати правила дорожнього руху.

Експерти кажуть, що відремонтувати шляхопровід можна за місяць часу, проте відсутність фінансування гальмує процес. Сума на ремонт віадуку обчислюється десятками мільйонів гривень, а такі кошти – не підйомні для місцевого бюджету. 
І поки влада міста шукає гроші, водії, які проїжджають цією ділянкою, щодня ризикують життям, адже невідомо, скільки ще зможе простояти цей міст без ремонту.

На дорогу – втричі більше часу і пального
Ремонт шляхопроводу, що на Об’їзній дорозі, біля повороту на Великі Гаї, практично відрізав жителів одного із найбільших сіл області від світу. Великогаївчанам доводиться долати цю ділянку щодня, тому вони не з чуток знають, наскільки важко доводиться їм зараз добиратися до власних домівок.

Володимир Богданович живе у Великих Гаях, а працює в Тернополі на БАМі. І якщо раніше дорога додому забирала у нього максимум 15 хвилин, то тепер у дорозі він проводить втричі більше часу. Відповідно більшими стали і його витрати на пальне.
«Раніше я спокійно їздив як на роботу в Тернопіль, так і додому у Великі Гаї. Відстань, яку я щодня долав, проїжджаючи мостом, дорівнювала 10-ти кілометрам, тож мені вистачало щонайбільше 20 хвилин, щоб добратися чи в одну, чи в іншу сторону.

Після перекриття правої полоси мосту ситуація суттєво ускладнилася. Тепер на гаївському перехресті можна їхати або прямо, або направо, а повертати наліво в сторону Гаїв забороняється. Тож тепер усім, хто їде з БАМу чи зі «Східного» мікрорайонів, потрібно рухатися через центр, тоді в сторону Великої Березовиці на так званий «клеверний міст», а тоді повертатися назад. Оскільки, згідно з дорожніми знаками, по-іншому їхати заборонено», - розповідає пан Володимир.

За його підрахунками, таким чином щодня доводиться намотувати зайвих 10 кілометрів і об’їжджати практично половину міста.
«Зараз замість 20-ти хвилин я їду додому цілу годину, а якщо додати затори у після робочий час в центрі міста, то, самі розумієте, ситуація виходить невтішна. Окрім того, практично тричі зросли витрати і пальне», - констатує Володимир Богданович.
Проте ця проблема стосується не тільки жителів Великих Гаїв, але і інших навколишніх сіл.

«У нашому селі практично у кожному дворі є автомобіль. Люди добираються на роботу чи по інших справах. Але не забуваймо і про сусідні села, жителі яких також їздять цією ділянкою – Товстолуг, Кип’ячка, Дичків тощо. Там живуть десятки тисяч людей і всі вони наполовину відрізані від світу. Тож це – не лише моя проблема, тому інакше, як ущемленням прав простих людей, я це назвати не можу», - каже водій.

За його спостереженнями, дехто ризикує і, щоб скоротити дорогу додому, повертає у забороненому місці. При цьому полісмени, каже пан Володимир, штрафують таких порушників вибірково.

Проте найбільше обурює чоловіка той факт, що за три місяці він не бачив, щоб міст хоча б почали ремонтували. 
«Ніяких ремонтних робіт тут ще не проводили, та й не знати, коли вони розпочнуться. Замість того, щоб щось робити, дорожники лише понаставляли знаків заборони, а люди мусять страждати. На мою думку, можна було б зробити додаткову полосу з правого боку, адже з лівої сторони перехрестя – достатньо широке. Тоді водії змогли б, як і раніше, повертати. Я не розумію, чому процес так тормозиться, адже це – напружене перехрестя, тут постійний рух, і вкінці кінців, це – дорога державного значення, а не заїзд на хутір із п’яти будинків», – обурюється Володимир Богданович. 

«Щодня ризикую життям»

Нарікає на затягування ремонту шляхопроводу інший водій Микола Іванович. 
«В час «пік» на мості – страшенні затори. А під час листопадового снігового «апокаліпсису» тут взагалі рух було перекрито», – розповідає чоловік.

Проте непокоїть Миколу Івановича і той факт, що міст – аварійний, і не можна сказати із впевненістю, скільки він ще простоїть.
«Щодня я долаю цю ділянку із острахом, адже доводиться, в прямому сенсі слова, ризикувати своїм життям і життям своїх рідних. При цьому ніяких ремонтних робіт за три місяці тут навіть і не починали. 

І я всі, і всі водії дуже сподіваємося, що проблема із фінансуванням найближчим часом вирішиться. Не розумію, чому влада затягує виділення коштів. З такими темпами міст взагалі може зруйнуватися», - каже пан Микола.
40 років без ремонту

Через шляхопровід на вулиці Об’їзній проходить траса міжнародного значення, яка фактично сполучає Балтійське море з Середземним. Тут постійно їздять безліч автомобілів, в тому числі великогабаритний транспорт. Під мостом – колія, по якій рухаються і пасажирські потяги. Не важко уявити, яких трагічних масштабів може сягнути обвал мосту, якщо продовжувати ним користуватися.

Саме тому міською радою, на балансі якої перебуває віадук, і було прийняте рішення про часткове перекриття цієї ділянки.
Як розповів заступник міського голови Тернополя Владислав Стемковський, міст на Об’їзній – об’єкт стратегічного значення. Проте і він, і ще десятки кілометрів доріг націо-нального значення до 16 навколишніх сіл перебувають на балансі міста. 
«Їхнє утримання, в тому числі ремонт, зимове прибирання тощо, відтягує дуже значний ресурс від міського бюджету. Ще у 2007 році Кабінетом Міністрів України була прийнята постанова, згідно із якою такі об’єкти мали бути передані на баланс держави, тобто в Службу автомобільних доріг України. Проте минуло майже 10 років, а ця постанова досі невиконана, - каже заступник мера. – При цьому 70% навантаження на міст створює саме транзитний міжнародний транспорт. Держава при заїзді транспорту з-за кордону збирає кошти, відповідно держбюджет поповнюється, а Об’їзну вулицю, по якій транзитний транспорт рухається через Тернопіль, залишили на утриманні міста. Така ситуація – ситуація ненормальна», – каже посадовець.

Віадук на Об’їзній - це складова частина траси європейського значення Е85 і Е 50. Тут проходять транзитні маршрути, а траси мають загрузку дуже великої кількості вантажного транспорту. Саме це, за словами фахівців, і стало причиною руйнування мосту.
Він був збудований ще у 1968 році разом із Об’їзною дорогою і відтоді не ремонтувався. За своїми технічними параметрами шляхопровід відповідає вимогам 70-х років, проте теперішні навантаження по вазі, інтенсивності та швидкості руху цим параметрам не відповідають, кажуть експерти.

Тому ще у 2014 році спеціалістами було проведено обстеження технічного стану шляхопроводу. Тоді його стан експерти визнавали умовно задовільним, але експлуатацію дозволяли. Того ж року було виготовлено технічний звіт та замовлено проектно-кошторисну документацію на капітальний ремонт шляхопроводу. 
Цьогоріч же під час планового обстеження спеціалісти виявили повздовжні тріщини і констатували, що сьогодні міст знаходиться в аварійному стані і щодня все більше руйнується. Вже зараз пошкоджені несучі конструкції шляхопроводу, окремі конструктивні елементи та сама поверхня мосту.

Ремонт не допоможе?
На думку експертів, простого ремонту – недостатньо, а шляхопровід потрібно реконструювати. У іншому випадку можна чекати біди. Про це вони розповіли під час засідання регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій при Тернопільській обласній державній адміністрації. 

Як розповів директор ТОВ «Тернопільмостобуд» Юрій Левкович, під час будівництва мосту майже 40 років тому були використані струнно-бетонні балки, які, до слова, ще 20 років тому заборонили використовувати під час будівництва мостів.
«Міст не розрахований на теперішні великі навантаження, які він витримує щоденно. Тому до роботи необхідно приступати терміново. Облаштування мосту струнно-бетонними балками я вважаю помилкою проектувальників. Адже струни завтовшки 3-5 мм мають бути натягнуті, а інтенсивний рух та інші фактори спричиняють їхню корозію. 

Струни втрачають пружність, внаслідок чого міст може «скластися». Такі випадки в Україні були. При цьому зазначу, що у такому разі міст може впасти під своєю вагою, не кажучи вже про наслідки руху великогабаритного транспорту по ньому», – каже Юрій Левкович.

Підтверджує його слова і керівник групи обстеження НВП «Тріада», доцент кафедри доріг і мостів Національного університету «Львівська політехніка» Володимир Сало.

За його словами, окремі балки – зношені, а інші потребують термінової заміни. 
«Після попереднього обстеження ми зробили висновки, що причина аварійності моста полягає у втраті стійкості балок. Напередодні мостом міг проїхати великоваговий автомобіль не по осі балок, що, власне, й могло призвести до їхнього руйнування, а таких автомобілів щоденно тут курсує чимало. 

Як експерт зазначу також, що замінити балки буде легше і ефективніше, ніж здійснювати ремонтні роботи. При цьому, варто встановити сучасні балки, розраховані на більші навантаження», – каже Володимир Сало.
Окрім проблем із пружністю балок, також зруйнувався верхній шар їхнього покриття та верхній шар бетонних опор, а це загрожує обвалу мосту.

Були виявлені й інші дефекти, зокрема, провалля асфальтобетонного покриття на перехідних плитах, зруйноване покриття на тротуарах тощо.

Зараз на шляхопроводі досить помітні глибокі тріщини з однієї сторони. Тому поява тріщин з іншого боку – лише питання часу.
Міст можуть перекрити повністю?

За словами Володимира Сала, окрім того, що міст потребує реконструкції, поки не розпочався ремонт, його потрібно правильно експлуатувати. 

Саме тому з 15 вересня і до сьогодні виконується рішення міської ради про припинення автомобільного руху на найбільш аварійній ділянці шляхопроводу – по правій смузі руху від вул. Протасевича в напрямку вул. Гайова. При цьому їздити по мосту можна зі швидкістю не більше 40 км/год.

Окрім того, тут заборонений рух транспорту, вагою більше 8 тонн, а при в’їзді у Тернопіль цілодобово виставлені патрулі для обмеження руху важковагового транспорту зі сторони м. Хмельницького та м. Кременця.
«Це було дуже складне рішення, адже на даній ділянці дороги спостерігається шалений рух. Тим більше, що ця траса має міжнародне значення, і потік вантажного транспорту, при чому дуже часто перевантаженого на десятки тонн, дуже великий, що теж не на користь аварійній споруді, – коментує часткове перекриття мосту заступник міського голови Тернополя з питань інфраструктури Владислав Стемковський. – Наразі ми зробили те, що могли: обмежили рух по одній зі смуг і обгородили ділянку». 


На всіх в’їздах у Тернопіль стоять інформаційні щити, які показують схему об’їзду шляхопроводу. 
Окрім того, якщо водії стають свідками порушення правил об’їзду мосту водіями великогабаритного транспорту, заступник мера рекомендує записувати реєстраційний номер автомобіля, зробити за допомогою відеореєстратора чи фотоапарата фіксацію факту порушення. Копію цих доказів слід надіслати у Тернопільську міську раду та Національну поліцію. 

«Це питання безпеки для всіх нас. Якщо ігнорувати порушення вантажівками вимог безпеки, на мосту може статися біда. Під ним, нагадаю, проходить залізнична колія, яка сполучає Київ і Берлін. Знак обмеження там стоїть не тому, що комусь захотілось обмежити права далекобійників», - наголошує Владислав Стемковський.

При цьому в управлінні житлово-комунального господарства не виключають, що рух на мості можуть і зовсім заборонити.
«Якщо буде потреба, то цей шляхопровід перекриють повністю. Все залежатиме від стану конструкції», - кажуть в управлінні.
Після ремонту – нові правила руху
Під час засідання регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій при Тернопільській ОДА свою думку з приводу ситуації на шляхопроводі озвучила і начальник сектору організації дорожнього руху ДАІ області Світлана Поважна.
Вона звернула увагу на те, що рівень аварійності на цій ділянці – досить великий, тому тут потрібно не тільки проводити ремонтні роботи, але й змінити організацію дорожнього руху.

«Припускаю, що однією із можливих причин руйнування ділянки шляхопроводу, є наявність світлофорного об’єкта, через який транспорт зупиняється на мості. 

Окрім того, мають місце суттєві зловживання з боку водіїв важковагової техніки, адже після переважування автомобілів неодноразово з’ясовувалося, що вони важчі понад норму у декілька разів. Тому рішення обмеження руху я вважаю актуальним», - прокоментувала проблему Світлана Поважна.

Гроші на реконструкцію шукають
За висновками Львівської експертної комісії зараз шляхопровід перебуває у аварійному стані і з кожним днем руйнується все більше. Якщо споруду не відремонтувати у найближчий час, то вже за кілька місяців рух по ній може стати смертельно небезпечним. 

Ремонтні роботи на проблемній ділянці планували розпочати ще цього року. Будівельники в інтерв’ю журналістам запевняли, що роботи можна провести всього за місяць часу, але процес гальмує відсутність фінансування. Гроші на реконструкцію міська влада вже шукає.
За словами заступника начальника управління ЖКГ Тернопільської міськради Андрія Дроздовського, на капітальний ремонт віадуку потрібно близько 30 млн. гривень, а на реконструкцію, яку робити найдоречніше, від 40 до 100 млн. грн. 
Окрім того, міська рада замовила виготовлення проектно-кошторисної документації на ремонт мосту. Оскільки у проекті 2014 року не передбачалася заміна струнних балок прогонової частини шляхопроводу, то він потребує корегування.Орієнтовна вартість документації – 30 млн. грн. 

Зрозуміло, що у міському бюджеті на це грошей немає. Наразі під час сесії депутати виділили з міського бюджету лише 2 млн. гривень на виготовлення документації про початок ремонтних робіт моста на вулиці Гайовій. 
Гроші на сам ремонт місцева влада очікує від уряду, адже вказаний міст є частиною траси міжнародного сполучення. 
«Це - надто великий об’єм коштів для міста Решту суми ми очікуємо отримати від держави, як допомогу в умовах надзвичайної ситуації. Адже спеціалісти зафіксували даний випадок, як випадок, що може відноситися до надзвичайної ситуації..Але якщо ми не отримаємо розуміння від центральної влади, тоді змушені будемо вишукувати кошти у міському бюджеті, щоб проводити ремонтні роботи», – розповів мер Тернополя Сергій Надал.

Міськрада вже надіслала звернення до Кабінету міністрів щодо виділення коштів з резервного фонду для здійснення заходів, пов’язаних із запобіганням виникненню надзвичайних ситуацій.
«Ми подали звернення Кабінету Міністрів і персонально Прем’єр-міністру щодо необхідності виконання термінових робіт з реконструкції. Підкреслюю: реконструкції, а не капремонту. 

Було надіслано прохання виділити кошти на термінові роботи з резервного фонду держави. Є доручення Володимира Гройсмана. Знаємо, що його надіслали Національній поліції, Службі автомобільних доріг та Міністерству надзвичайних ситуацій, в компетенції яких є це питання. Ми їм теж надали результати експертизи мосту», - пояснює Владислав Стемковський.
Проте на разі невідомо, коли саме Кабінет міністрів виділить кошти. А тому терміни перекриття мосту і його реконструкції також залишаються невідомими.
*** 
Великі тріщини на шляхопроводі вже помітні неозброєним оком і не потрібно бути великим фахівцем, щоб розуміти, що міст руйнується. 

Тому виникає тільки одне запитання: чому за три місяці столична влада не змогла знайти кошти на його реконструкцію. Поки у своїх затишних кабінетах вони замаються популістськими рішеннями: чи то підвищенням мінімальної зарплати чи то виділенням мільярдів гривень на субсидії – в Тернополі тим часом, не дай Боже, може статися масштабна трагедія.
Питання також і до колишньої та теперішньої влади міста: чому міст не реконструювали ще 20 років тому, коли були заборонені струнно-бетонні балки, ну чи хоча б 5 років тому? Чому усі чекають біди? 

На жаль, народне прислів’я: «Поки грім не гримне, мужик не перехреститься», стало неписаним правилом для багатьох державних чиновників. Поки не розіб’ється в авіакатастрофі літак, його технічними проблемами ніхто не займається, поки не злетить у повітря якась АЗС, техніка безпеки автозаправок нікого не цікавить, поки не загине дитина, провалившись у відкритий каналізаційний люк, ніхто їх не інспектуватиме.

А тут, подумаєш, якийсь там міст у якомусь там обласному центрі. Звичайно, якщо завтра шляхопровід просяде, то міністри і чиновники першими знайдуть того, хто найбільше винний.

А тим часом тисячі водіїв не тільки терплять незручності, простоюючи у півгодинних заторах, але і щодня ризикують життям, проїжджаючи через аварійний міст, сподіваючись, що він таки сьогодні не впаде. 
То, може, не чекатимемо грому?


Підготував Адам Стрижнюк

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

вугілля і дрова

Банер