images/stories/logosait_new.jpg

 

Тарифна політика загнала «комуналку» у мільйонні борги

20 березня в Україні відзначали день працівника житлово-комунального господарства. Втім у тернопільських комунальників причин для радощів було небагато. Ще б пак, за спиною мільйонні борги, попереду жодних перспектив. Керівники підприємств в один голос запевняють, що держава сама ставить галузь на лопатки. Якщо так продовжуватиметься й далі, тернополяни можуть залишитись без тепла, води і навіть електротранспорту. 
Тернополяни можуть залишитись без тепла
КП «Тернопільміськтеплоенерго» у розпачі. Єдине, що тішить керівників підприємства, – опалювальний сезон позаду. Інакше з таким розвитком подій тернополяни могли залишитись без тепла. Тепловики заборгували державі близько 70 млн. грн., при тому, що тернополяни здійснюють майже 100% оплату за послуги. Тільки за минулий рік збитки підприємства сягають близько 20 млн. грн. Така ситуація на підприємстві може призвести до того, що тепловики не зможуть розрахуватися за спожитий газ. Його постачання врешті-решт припиниться, відтак найбільше від цього постраждають тернополяни. 
– Збитки виникли за рахунок державної політики, – каже заступник директора підприємства Володимир Онишків. – У першу чергу, це зміна порядку формування тарифів. Тарифи на теплову енергію з 2010 року затверджує Національна комісія регулювання електроенергетики. Ціна газу для населення була підвищена з 1 серпня минулого року на 50%, а тарифи безпосередньо для споживачів були введені в дію лише з 1 лютого. Основна причина збитків минулого року – це якраз і є подорожчання газу в частині виробництва тепла населенню. Якщо у попередні роки у разі наявності збитків держава покривала так звану різницю у тарифах, то, починаючи з IV-го кварталу 2009 року, така різниця не відшкодовується. А за 2009 і 2010 рр. розрахункова сума різниці в тарифах у нас складає майже 40 млн. грн. 
Незважаючи на складну ситуацію, підприємство умудряється не тільки надавати послуги тернополянам, а й проводити поточні ремонти і навіть замінювати теплотрасу. До речі, цього літа тепловики не мають наміру відмовлятися від доброї традиції заміни тепломереж, щоправда, оновити можна буде тільки 3 км із запланованих 6 км. 
Водоканал довели до півмільйонного боргу
Майже з півмільйонним боргом залишається одне з кращих підприємств держави в галузі водопостачання – КП «Тернопільводоканал». Причина все та ж – недолуга тарифна політика, каже директор підприємства Володимир Кузьма.
– Хоча Національна комісія із врегулювання ринку електроенергетики у лютому переглянула частково для окремих водоканалів тарифи, але насправді ми до сьогоднішнього дня ще не маємо чіткої картини по цьому перегляду. Зокрема, немає роз’яснень щодо застосування окремих тарифів до об’єднань співвласників. А також незрозуміло, скажімо, з яких розрахунків виходила комісія, коли тільки на 3% переглядала попередній тариф, у той час як тариф на електроенергію зріс набагато більше. Наприклад, в структурі споживацького тарифу, затвердженого в березні місяці, електроенергія враховувалась на рівні 77 копійок за один кіловат/годин. На сьогоднішній день електроенергія коштує 93 копійки, – каже Володимир Антонович.
Аби врятувати ситуацію, підприємству довелось жертвувати своїми працівниками й економити на фонді заробітної плати.
– Ми пішли на такі непопулярні кроки за спільним рішенням адміністрації і профкому. Змушені були в IV-му кварталі кожному працівнику водоканалу надати відпустку за власний рахунок на 15 днів, включаючи і себе. Також було додатковою діяльністю знайдено частину коштів, якими покривались збитки. Тим не менше, нам не вдалося спрацювати на рівні нульової рентабельності. Ми все одно зазнали збитків близько півмільйона, – наголосив Володимир Кузьма.
Надалі прогноз ще гірший. Цього року «Тернопільводоканал» очікує на збитки у шість разів більші. За словами керівника підприємства, вони можуть сягнути позначки у 3 млн. грн.
Невесело і колективу підприємства «Тернопільелектротранс». Через критичну ситуацію тут керівництво змушене було піти на вимушений крок і затримати виплату заробітної плати. «Наразі заборгованості перед працівниками нема, наголошує директор підприємства Андрій Мастюх, – однак ситуація невтішна. У середині місяця робітники мали отримувати аванс, натомість зараз з ними розраховуються тільки за попередній місяць». Підкоректувати ситуацію допоможе підвищення тарифу на проїзд в електротранспорті. До речі, процедура пройшла усі відповідні інстанції. Остаточне рішення за міським управлінням транспорту, однак на цій стадії питання «зависло». Нагадуємо, що начальник управління Ігор Мединський говорив, що підняття вартості проїзду в електротранспорті відбудеться після конкурсу перевізників, тобто не раніше червня цього року. 
Убогу «комуналку» замінять «приватниками»
Невдовзі прибирання Тернополя може стати справою рук «приватників». Комунальні підприємства, на думку влади, не справляються зі своїми обов’язками. Зараз комісія у справах ЖКГ проводить масштабну перевірку ЖЕКів і з’ясовує, чи задоволена громада роботою комунальників. Наразі інформація невтішна, однак робити остаточні висновки рано. Прикладом підприємства-аутсайдера у комунальній сфері, на думку начальника управління стратегічного розвитку міста Михайла Окаринського, є міська шляхово-транспортна дільниця. Її, на думку влади, легше замінити приватним підприємством, аніж привести у відповідну форму.
– Техніка комунального підприємства МШЕД зношена на 90%, – каже Михайло Окаринський. – Коштів на закупівлю нової сучасної техніки у міській казні нині немає. Зрештою, підприємство перестали фінансувати ще при попередній владі.
Охочих зайняти це місце, на думку пана Окаринського, буде чимало. Конкуренція між приватниками дозволить вибрати достойну кандидатуру. Нагадаємо, що органи місцевого самоврядування уже мають досвід роботи з приватними фірмами. Прикладом цього є ЖЕКи. До речі, в результаті перевірки, яку зараз проводить комісія, три найгірших підприємства планують «відсіяти», розірвавши з ними угоди. Каратимуть ЖЕКи за принципом бий своїх, щоб чужі боялись. Чиновники надіються, що така категоричність влади примусить керівників ЖЕКів добросовісно виконувати свої обов’язки. 
Не варто надіятись і на покращення якості місцевих доріг. За словами першого заступника міського голови Петра Ландяка, місто втратило одне з важливіших джерел фінансування – транспортний податок, через що місцевий бюджет недоотримав майже 14 млн. грн., призначених для поточного та капітального ремонту доріг.
Як бачимо, аби зберегти хорошу репутацію перед громадянами, керівництво держави створило видимість стабільності у комунальній сфері, однак своє воно отримує ставлячи на коліна комунальні підприємства і доводячи їх до банкрутства. Як кажуть в народі: і вовки ситі, і вівці цілі. 
Зоряна Гарасимів, газета «Номер один»  www.numberone.te.ua

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

вугілля і дрова

Банер