images/stories/logosait_new.jpg

 

У Тернополі з’явились недоторкані зони

Тернопіль отримав документ, завдяки якому частина територій міста отримала статус недоторканих. Будівництво на визначених червоними лініями ділянках заборонене, як і реставрація та ремонт уже існуючих на них об’єктів. Винятком є лише будівлі, які мають історичну цінність. Позаяк Тернопіль у плані забудови уже фактично сформований, перспективних для зведення будинків місць залишилось не багато. Відтак генпланом Тернополя передбачено освоєння нових територій, зокрема, у напрямку львівської, підволоської траси та трикутнику між вулицями В.Великого, Тарнавського та Текстильна.


Що не в межах, те під знесення

Генеральним планом будь-якого населеному пункту передбачено головні засади розвитку та розширення території. Документ наводить розрахунок на предмет збільшення населення у найближчі 10-20 років необхідної для нього території, а також потребу у нових садочках, школа, підприємствах. Частина цих матеріалів має обмежений доступ, тому що пояснення до генплану містить дані про кожне підприємство, а саме: сфера діяльності, кількість працівників, загрози та перспективи. Така інформація для конкурентів є надзвичайно важливою. Допоміжним документом до генплану є зонування міста червоними лініями, з ним може ознайомитись кожен тернополянин.

– На наше замовлення державний науково-дослідний інституту проектування міст “Дніпромісто” розробив детальну карту з червоними лініями центральної частини міста, – розповідає заступник начальника управління містобудування, архітектури та кадастру міськради Данило Чепіль. – Решта карти буде готова уже до вересня. До того місто користувалося документом, створеним ще у 1981-83 роках. Щоб створити найсвіжішу детальну карту міста, використовували військові технології. З гелікоптера проводили зйомку з кількох різних точок. Ці знімки обробляли й отримували єдине, дуже точне картографічне зображення міста.

Щоб регулювати, хто має право будувати, ремонтувати та зносити будинок, а хто – ні, встановлюються червоні лінії, які позначають межу між територією забудови та вулицею. Те, що потрапляє у забудову можна реставрувати, ремонтувати, надбудовувати. Решта іде на відмирання. Детальний план розробляється на ті ділянки, які у перспективі можуть бути забудованими. Наприклад, для центральної частини міста розробляти новий план не було потреби, тому що усі можливі будинки тут уже встановлені. Єдиний невирішений конфлікт – на вул. Сагайдачного. Однак у цьому випадку мова йде про реконструкцію об’єкта, а не про виділення нової ділянки. Натомість детальний план території розробляється на ще, так би мовити, неосвоєні території. Так, спеціалісти у сфері містобудування розглядають кілька напрямків розбудови міста. Кілька з них навіть зачіпають території навколишніх сіл.

– Вздовж підволочиського шосе в напрямку до межі міста ми маємо територію величезної автостоянки. На ній можливе будівництво, тому що ділянка має зручне розташування і не є відірваною від міста. Зараз управління проводить розрахунки щодо кількості населення, необхідності будівництва школи, садка, інших об’єктів інфраструктури. Також розпочалося та триває будівництво на території мікрорайону «Північний», розташованого між вул. Тарнавського, В.Великого та Текстильною. Далі перспективне будівництво наближається до території в районі вул. Зологірської та Бригадної. Загалом, згідно з генеральним планому, місто не претендує на територію сіл Байківці та Петриків. Натомість можливе розширення меж міста у напрямку села Великі Гаї. Також Тернопіль претендує на територію Гаїв Гречанських та Білої, але тільки в якості промислової зони, – зазначає Данило Чепіль.

Демографічний прогноз свідчить, що до 2031 року кількість міського населення має зрости до 230 тис. жителів. У зв’язку з цим житлове будівництво заплановано здійснювати у львівському напрямку.

Архітектори відстояли будинок розпусти

У першу чергу було розроблено план червоних ліній для центральної частини міста. Тут фахівцям довелося просто констатувати наявну картину.

– Оскільки місто уже сформоване, то ми встановлюємо червоні лінії відповідно до державних будівельних норм, які визначаються статусом важливості споруд, що розміщені вздовж вулиць, – зазначив Данило Чепіль. – Через те вулиці можуть бути ширшими та вужчими. Наприклад, на вулиці Руській, від універмагу до моста, лінії мають одну ширину – точно по будинках, а Руська, від універмагу до Надставної церкви, має іншу ширину, тому що там була можливість зробити її ширшою. Тепер її не зможуть забудувати новими спорудами. Але червоні лінії не вирішують питання тимчасових споруд – лотків, кіосків та інших об’єктів, які не мають фундаменту, – каже пан Чепіль.

Найширша червона лінія Тернополя знаходиться на вул. Текстильній, поблизу митниці, – 60 метрів. Така норма діяла у радянські часи. Вона пов’язана з вимогами цивільної оборони. Зараз же діє інша норма – 30 метрів. У нових мікрорайонах таких меж обіцяють чітко дотримуватись. В історичній частині міста червоні лінії встановлено із врахуванням вимог інших державних будівельних норм. Зараз вони приводяться у відповідність до сформованої забудови.

Як уже зазначалося, на деяких вулицях червоні лінії можуть зачіпати і самі будинки. Це означає, що такі будівлі не можна ремонтувати та перебудовувати. Наприклад, кілька таких старих будинків є на вулиці Соломії Крушельницької, поблизу моста. А от на початку вулиці Пирогова, навпаки, межі червоних ліній звузили. Старий будинок, розташований на перетині вулиць Січових Стрільців та Пирогова, в якому донедавна знаходився банк «Фінанси та кредит», виходив за межі лінії. Новий генеральний план передбачав знесення цієї споруди з метою розширення проїжджої частини. Однак його працівникам профільного управління вдалося відстояти.

– Нам вдалося відстояти його в Києві. Це пам’ятка місцевого значення. Багато говорилося, що там був дім терпимості. Але старожили стверджують, що дім розпусти був лівіше, на місці станції юних техніків. А на вул.Пирогова був інтернат. Загалом у Тернополі за Польщі було багато домів терпимості, при цьому жодного – з офіційною табличкою, – розповів Данило Чепіль.

До речі, якщо в межі «червоних ліній» потрапила певна територія, то навіть розмістити білборд там буде вже складно. Замість однієї комісії встановлення рекламної конструкції доведеться погоджувати з ДАІ, всіма дозвільними службами, водоканалом, іншими структурами, чиї комунікації можуть проходити неподалік. Аналогічна ситуація і з встановленням пам’ятників. Їх також потрібно встановлювати з погодженням дотичних служб. Повністю ознайомитися з червоними лініями магістральних вулиць у центрі міста можна на сайті мерії.

Зоряна Гарасимів («Номер один»)




Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

вугілля і дрова

Банер